Sådan oprettes Eksplosioner i Lightwave

March 29

Sådan oprettes Eksplosioner i Lightwave


LightWave er en industri-class computer animation program lavet af NEWTEK. Det bruges til at skabe effekter til mange film og tv-serier, og består af to komponenter: Modeler og layout. Oprettelse eksplosioner ved hjælp af enhver computer animation software er en vanskelig proces og kræver enten en stor tålmodighed eller forudgående kendskab til, hvordan programmet virker. Den mest almindelige måde at skabe eksplosioner er at bruge hypervoxels og teksturer, snarere end at forsøge at skabe en bestemt model.

Instruktioner

1 Åbent LightWave s Layout program og vælge, hvor mange frames du vil have på tidslinjen under hovedvinduet. Træk kameraet tilbage for at sikre det vil se det område, du har til hensigt at skabe eksplosionen og tilføje baggrunde eller objekter, du vil medtage.

2 Opret en Emitter objekt og vælg "Generer af: Frame" fra drop-down menuen. Indstil Particle grænse for hvad du vil. Et højere niveau betyder langsommere rendering gange, men en mere detaljeret eksplosion. Et niveau på omkring 50 er et godt sted at starte. I "Particle" fanen indstille "levetid" til længden, i rammer, af eksplosionen. I "Motion" fanen, skal du indstille "Explosion" til "1" og "Vibration" til "0,25". Luk boksen og åbne "Motion Options" dialog til kameraet. Sig det til at målrette Emitter objektet.

3 Åbn "effekter" dialogboksen og vælg "Volumetrics" fanen. Tilføj "Hypervoxels" og åbne dialogboksen vindue. Klik to gange på Emitter objekt for at tænde den. I indstillingerne skal du indstille "Objekt Type" til volumen og indstille "Particle Size" til lille i forhold til din scene. Indstil "Størrelse Variation" til mellem 30 procent og 50 procent, og fjern markeringen i "Juster til Sti."

4 Opret en standard "turbulens" tekstur under "Hypervoxels" fanen. Klik på fanebladet "Skygge", og sluk "Volumetriske Shadows". Indstil gengive kvalitet som ønsket.

5 Opret en "Gradient" farve tekstur til eksplosionen i orange og røde område, der går fra en lys farve til en mørkere én. Opret en dublet gradient og vedhæft den til Luminans kanal. Gradienten skal gå fra hvid til mellemgrå. Indstil en høj lysstyrke på omkring 250 procent, en høj opacitet, en lille tykkelse og en høj glathed. Luk tekstur editor.

6 Åbn "Kamera Egenskaber" og marker "Motion Blur". Gem og gengive din scene.

TIPS

  • Hvis du ønsker at animere den scene, redigere forskellige lysstyrke og farve konvolutter i tekstur editor.
  • Tilføj et objektiv flare at gøre eksplosionen synes lysere i åbningen sekunder af en scene.

relaterede artikler