Hvordan man laver et spil i RPG Maker XP

May 20

RPG Maker XP er en værktøjskasse og motor skabt af det japanske selskab, Enterbrain, for at lette oprettelsen af ​​2D-konsol-stil rollespil (RPG), svarende til dem, der produceres af Squaresoft i begyndelsen af ​​90'erne. RPG Maker XP har udviklet en stor fan følgende grund af sin popularitet og brugervenlighed.

Instruktioner

1 Opret et nyt projekt ved at klikke på "File" og derefter "Nyt projekt." Giv det et mappenavn til opbevaring på din harddisk. Sørg for at kun bruge alfanumeriske tegn og mellemrum for at sikre kompatibilitet på tværs af flere platforme. Også give en spiltitel, som kan indeholde alle tegn, du kan lide, herunder tegnsætning. Du får en standard kort, der kun indeholder græs til at starte.

2 Opret et kort. For denne tutorial, bruge RPG Maker standardindstillinger flise-sæt, men du kan lave dine egne med et billede editor. Den første og vigtigste aspekt at kortlægge skabelse er forståelse RPG Maker XP s lag system. Kort er skabt i fire lag, og deres knapper er placeret mellem fortryde og blyant ikoner i værktøjslinjen øverst på skærmen.

Lag ene anvendes til fliser, der vil blive trukket under afspilleren. De græs fliser, du har fået i RPG Maker XP standard kort er i lag én.

Lag to trækkes over lag ét og spilleren. Hvis spilleren og et lag to flise er i samme position, så er det spilleren trækkes under laget to flise. Grene er et godt eksempel på lag to fliser. Lag to er også her du placerer "passerbare" fliser som vægge og låste døre.

Lag tre trækkes over lag én, to og spillerens og eksisterer for at hjælpe med at skabe en illusion af dybde. For eksempel ved udarbejdelsen en skov, vil nogle træer være i vejen for andre træer, og du kan bruge lag to og tre sammen for at give dybde til din skov ved at tilføje træer til begge.

Det sidste lag er den begivenhed lag til objekter, såsom ikke-player karakterer eller NPC'ere og skattekister, der vil have noget programmering i forbindelse med dem, så de er aktive.

For nu, bruge standard græsarealer flise-sæt og tegne et simpelt kort med et telt og et par træer. Kort er tegnet på samme måde som som en maling program: vælge en flise, og trække flisen på kortet ved at klikke på et sted.

3 Opret en døråbning begivenhed til at transportere din karakter til et andet kort. Lige nu har du et kort med et telt og et par træer på den. Du kan trykke på play-knappen og gå rundt dit kort, men er ude af stand til at gøre noget andet. Din næste opgave er at skabe en begivenhed for at lade din karakter gå ind i teltet.

Opret et nyt kort til at repræsentere teltet er indeni. Højreklik i kortet listen nederst til venstre på skærmen. Ingen grund til at trække noget endnu. Gå tilbage til din første kort og på begivenheden lag (ikonet kube i værktøjslinjen), og dobbeltklik på døren af ​​teltet for at få skærmbilledet begivenheden scripting. Du vil blive præsenteret for en dialog med mange muligheder, men blot et par vil få dig igennem 90% af dit design situationer. Indstil "Trigger" valgmulighed til spiller touch. Dette sikrer, at hændelser finder sted, når en spiller karakter rører dem på kortet. Dobbeltklik på feltet "event-kommandoer", vælg "transfer-afspiller," og sæt en placering i dit andet kort. Du skal bruge denne teknik til at linke kort over hele kortet. Byg en anden dør arrangement for at afslutte telt og vende tilbage til det første kort.

4 Gør det så spillerne kan blive angrebet tilfældigt i andet kort. Efter alt, hvad der er et RPG uden slag? Gå til kort egenskaber og dobbeltklikke på feltet "Encounters". Tilsæt forudindstillede Ghost * 2 møder og sæt "skridt gennemsnitlige" til fem, så spilleren vil blive angrebet i gennemsnit hver femte trin af en part af to spøgelser. Dette vil være en enkel kamp for spilleren at vinde.

5 Opret en NPC. Opret en anden karakter for spilleren til at tale med. Højreklik på et gitter placering på enten kort og vælg "Ny begivenhed." Dobbeltklik på grafikken boksen og vælg en karakter sprite til at repræsentere denne NPC. Sørg for "Flyt animation" er tændt, og indstil den autonome bevægelse type tilfældig. Dette vil medføre, at NPC til at gå rundt på kortet i tilfældige retninger.

Sæt på aftrækkeren til "knappen Action", da vi ønsker, at spilleren til at kunne gå op til NPC, tryk på "Enter", og begynde samtalen. Handlingen for en almindelig RPG samtale vil være "Vis tekst" begivenhed i markeringen begivenhed kassen. Du skal blot skrive hvad NPC vil sige ind i feltet. I dette tilfælde har den NPC sige: "Her er et sværd." Tilføj en anden handling i tilfælde valgboksen, "Skift våben," og sæt den til at øge spillerens antal "Mythril Sword" af en. Det vil hjælpe dem kæmpe off spøgelser!

TIPS

  • Et vigtigt aspekt af at skabe gode leder kort i RPG Maker XP er at lære at lag fliser over hinanden for at give en illusion af dybde. Design dine kort til at bruge lag to og tre sammen med hinanden, ellers vil dine kort har en meget flad udseende.
  • Bemærk, at lagene har ingen indflydelse på passibility (hvorvidt et tegn er tilladt at gå gennem en given fliser eller er blokeret af det). Passibility er tildelt de enkelte fliser i spillet databasen, en avanceret funktion, hvis standard indstillinger er rigtige for 99 procent af de situationer, du vil støde på, når du foretager dit spil. Så selvom et lag tre flise er indstillet til at blive vist "over" spilleren, hvis det er passerbare, vil det blokere spillerens bevægelse.

relaterede artikler