Hvad er montører, Compilers og Simulatorer?

November 18

Hvad er montører, Compilers og Simulatorer?


Der er en hel del software niveauer mellem computerbrugere og selve computeren, og det er endda sandt - i mindre grad - for computer programmør. Computeren kode, de fleste programmører skriver er kun fjernt forbundet til de instruktioner, der behandles af computeren. Disse niveauer gør det lettere at bruge computeren.

Machine Sprog

Hver computer er bygget til at køre et sprog. Dette sprog kaldes maskinen sproget for den pågældende computer. Sproget består af binære koder, der fortæller computeren, hvad de skal gøre. Alle programmer, der kører på computeren består af en sekvens af maskinsprog instruktioner. Udførsel af denne sekvens af instruktioner skaber opførslen af ​​computeren. Instruktioner består af specifikke hardware instruktioner såsom at flytte data fra hukommelsen placering X til hukommelsesplacering Y, flytte data ind i eller ud af et særligt register, tilføjer de numre, der nu er i adder input registre eller spejlvende alle bits i register R1. Udfører instruktioner skrevet i maskinens sprog er det eneste, som helst computer kan gøre.

montører

Skrive maskine sprogkode er ekstremt kedelig, risiko for fejl og svært at debug. Alt er strenge af nuller og ettaller. Det er umuligt at sige på et øjeblik, hvis 1111000100110101 er data, en instruktion eller adressen på en hukommelse. Det første niveau af raffinement i edb-programmering var opfindelsen af ​​assembler og software montører. Assembler programmer har de samme instruktioner som maskinen sprogprogram, men vejledningen er ting som "ADD" og "MOVE", som er meget lettere for mennesker at håndtere. Også adresser er i decimaltal og registre betegnes med navne som R1 i stedet for 10001111. Et program kaldet en assembler oversætter programmer skrevet i assembler i tilsvarende program i maskinens sprog, så det kan køres.

Oversættere

Forsamlingen sprog var en enorm forbedring i forhold til at skrive i maskinsprog. Den ekstra tid, det tog assembler til at oversætte, hvad programmøren skrev til maskinsprog blev mere end opvejet af de enorme besparelser i tid, det tog at skrive programmet i en mere menneske-venlige sprog. Opløsningen var ikke perfekt. Mennesker - især dem, der ikke er dataloger - ønskede at beskrive problemet til at løse i stedet for at bryde det ned i små skridt om, hvordan du flytte oplysninger omkring en computer. Det næste niveau op på det sprog hierarki var compiler sprog. Disse sprog tillader mennesket at beskrive, hvad der skulle gøres i noncomputer vilkår. Et program kaldet en compiler oversat disse højt niveau programmer i maskinsprog. Compilere er meget mere kompliceret end montører.

simulatorer

I stedet for at bygge nye maskiner til at køre programmer skrevet i nye sprog, software simulatorer tillade en maskine til at blive "simuleret". Disse virtuelle maskiner er gennemtestet ved at køre benchmarking programmer, før de nogensinde er bygget. De simulatorer bruges også til at afprøve nye compilere og sprog, før de nogensinde er skrevet.


relaterede artikler